Trwają prace projektowe związane z przygotowaniami do renowacji zewnętrznych murów XIX-wiecznej Twierdzy Boyen w Giżycku w woj. warmińsko-mazurskim. W przedsięwzięcie włączyła się Pracownia Skanerów 3D Instytutu Archeologii w Laboratorium Humanistyki Cyfrowej (IA LACH) UW.
W tym roku władze miasta Giżycka otrzymały z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotację na naprawę i konserwacje najbardziej uszkodzonych fragmentów muru Carnota w okolicy Bramy Kętrzyńskiej. Specjaliści z UW wykonują trójwymiarową dokumentację murów, która zostanie wykorzystana zarówno do ich inwentaryzacji i do prac konserwatorsko-rekonstrukcyjnych tego fragmentu twierdzy.
„W ten sposób umożliwimy również wirtualne zwiedzanie obiektu” – mówi PAP Marta Bura, kierownik Pracowni Skanerów 3D IA LACH UW. „W planach mamy zeskanowanie całej twierdzy. Chcielibyśmy w porozumieniu z miastem Giżycko utworzyć cykliczna szkołę letnią skanowania 3D nie tylko dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego, lecz w ramach szerszej współpracy z Uniwersytetem Rolniczym w Krakowie i Politechniką Gdańską” – dodaje Janusz Janowski z Pracowni Skanerów 3D IA LACH UW.
W trakcie planowanych szkoleń studenci będą mogli zapoznać się z najnowszymi technikami skanowania naziemnego (TLS) oraz ich integracją z wynikami skanowania lotniczego (ALS). „Nie chcemy ograniczać się tylko do polskich studentów, przewidujemy również udział żaków z zagranicy” – mówi Marta Bura. Jednym z ostatnich projektów LACH UW jest dokumentacja grobowca rodziny von Fahrenheid w kształcie piramidy w miejscowości Rapa.
Twierdza Boyen to największy giżycki zabytek. Budowę twierdzy rozpoczęto w kwietniu 1843 na rozkaz króla Fryderyka Wilhelma IV. Konstrukcja nosi imię generała armii pruskiej Hermanna Ludwiga Leopolda Gottlieba von Boyen, który był jednocześnie inicjatorem jej wzniesienia. Twierdza odegrała dużą rolę w czasie I wojny światowej, kiedy jej niemiecka załoga dwukrotnie odparła natarcia Rosjan. Obecnie w części pomieszczeń twierdzy mieści się hostel. Przygotowano też trasę turystyczną.
źródło: PAP – Nauka w Polsce, www.naukawpolsce.pap.pl