Podczas budowy tunelu w ciągu drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku natrafiono na niezidentyfikowaną sztolnię. Budowlańcy podejrzewają, że została ona wydrążona pomiędzy 1914 a 1929 rokiem.
O odkryciu sztolni poinformował wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który odpowiada za budowę najdłuższego tunelu drogowego w Polsce, liczącego 2,3 km. długości. Inwestycja powstaje pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą.
Na stronie internetowej www.gddkia.gov.pl opublikowano film z wejścia do sztolni. Wiadomo, że ma ona wymiary ok. 1,5 m. szerokości i ok. 2 m. wysokości. Stwierdzono, że sztolnia jest drożna.
Na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano następującą informację:
“Na wschód od tunelu sztolnia jest drożna. W odległości ok. 50,0 m występuje lokalny opad skał stropowych o długości ok. 3,0 m i wysokości ok. 0,5 m powyżej linii stropu. Materiał skalny utworzył w tym miejscu przytamkę, która spiętrzyła wodę. Za przytamką sztolnia jest drożna, ale nie była penetrowana. Na zachód od tunelu sztolnia jest niedrożna, widoczny jest usyp skalny wypełniający cały przekrój sztolni. Na spągu sztolni widoczne są ślady po podkładach torowiska, które służyło do odstawy urobku. Torowiska, ani innych elementów wyposażenia nie stwierdzono”.
Pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowali także, że dokonano analizy archiwalnej mapy geologicznej z 1914 roku. Badania potwierdziły prowadzenie na początku XX wieku pokładów węgla kamiennego w tej okolicy. Nie znaleziono jednak informacji o eksploatowaniu węgla w miejscu odkrycia sztolni.
Odkrycie sztolni nie zatrzymało prowadzenia prac przy budowie drogi ekspresowej S3. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem.
red. www.zdziennikaodkrywcy.pl
fot. www.gddkia.gov.pl