5,7 C
Warszawa
poniedziałek, 10 listopada, 2025

Na tropie polskich wraków z II wojny światowej w Norwegii

-

W tym roku mija 75. rocznica zatopienia na norweskich wodach okrętów ORP Grom i MS Chrobry, aktywnie uczestniczących w działaniach wojennych. Do dziś oba wraki nie zostały kompleksowo przebadane. Polski archeolog podwodny Andrzej W. Święch przygotowuje ekspedycję badawczą, która może dostarczyć nowych informacji na temat tych jednostek i ich losów.
Priorytetem dla badacza jest wykonanie wstępnego planu obu stanowisk i dokumentacji przy pomocy nieinwazyjnych metod, czyli echosond, sonarów i kamer wysokiej rozdzielczości.

„Co prawda znana jest lokalizacja wraków, ale ze względu na dużą głębokość ich zalegania, badania są sporym wyzwaniem i wymagają specjalistycznego sprzętu – wyjaśnia Andrzej W. Święch, archeolog podwodny. – Wśród wielu badaczy nadal panuje przekonanie, że metalowe wraki są wytrzymałe i mogą przetrwać niemal nienaruszone setki lat. Nie jest to prawdą, a ich dezintegracja postępuje dosyć szybko. Dlatego w przypadku wielu wraków z II wojny światowej może być to ostatni dzwonek do rozpoczęcia ich badań i wykonania kompleksowej dokumentacji takiego stanowiska”.

Prof. Marek E. Jasiński z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii w Trondheim oraz Zakład Oceanografii Operacyjnej Instytut Morskiego w Gdańsku zadeklarowali wsparcie projektu eksploracji wraków.

Oba okręty, które są celem badań naukowca, zostały zatopione przez wojska niemieckie w trakcie Kampanii Norweskiej w maju 1940 roku. Pierwszy, niszczyciel ORP Grom, poszedł na dno 4 maja wraz z kilkudziesięcioma członkami załogi po zatopieniu przez niemiecki bombowiec. Obecnie zalega na 105 metrach głębokości. „Statek był celem zainteresowania kilku ekspedycji w tym marynarki wojennej i wielu grup nurkowych, ale do dzisiaj poza pojedynczymi zdjęciami czy krótkimi filmami nie udostępniono szerszej dokumentacji; dlatego trudno nazwać dotychczasowe eksploracje badawczymi” – przypomina Święch.

Drugi z okrętów, MS Chrobry, zatonął 15 maja po bombardowaniu samolotów niemieckich. Był to statek pasażerski wcielony w trakcie wojny do służby w Marynarce Wojennej, głównie jako transportowiec, podobnie jak inne polskie statki pasażerskie – Sobieski, Kościuszko czy Batory.

„Posiadamy niewiele informacje na temat wraku tej jednostki. Zginęło 12 członków załogi, a z ok. 1000 przewożonych żołnierzy irlandzkich uratowano 695 osób. Statek przewoził również ok. 50 ton min przeciwczołgowych, które nie wybuchły! Dodatkowo, dotąd nikt, poza robotem jednej z jednostek Norweskiej Królewskiej Marynarki Wojennej, nie nurkował w obrębie Chrobrego, dlatego dane uzyskane w czasie ekspedycji mogą być cenne” – mówi archeolog.

Święch dotarł do krótkiego materiału filmowego wykonanego przez Norweską Marynarkę Wojenną w 2000 roku. To wtedy udało się zlokalizować zatopionego Chrobrego. Obecnie badacz stara się zgromadzić materiały archiwalne dotyczące wraków. Pozyskuje również inne dane hydrograficzne wykonane na potrzeby monitoringu środowiska morskiego i mapowania dna przez norweskie służby, a które to materiały mogą mieć również zastosowanie w dociekaniach archeologicznych. „Kluczowe dla rozpoczęcia badań podwodnych jest jednak pozyskanie finansowania, o które najtrudniej” – konkluduje Święch.

źródło: www.naukawpolsce.pap.pl


Ostatnio dodane

Wczesnośredniowieczne zabytki w tajemniczym korytarzu w Gucin Gaju

W tajemniczym korytarzu odkrytym w Gucin Gaju znaleziono zabytki z czasów wczesnego średniowiecza. Znaleziono także monety z XVII wieku - poinformowało biuro stołecznego konserwatora...

Osada z czasów kultury łużyckiej znaleziona na odkrywce pod Koninem

Obronna osada z czasów kultury łużyckiej sprzed ok. 3,3 tys. lat znaleziona została na odkrywce „Tomisławice” Kopalni Węgla Brunatnego „Konin”. Wśród pozostałości znajdują się...

Nietypowe odkrycie na stadionie Ruchu Chorzów

Niemiecki pistolet sygnałowy Hebel M1894 odkryli członkowie Stowarzyszenia Śląska Grupa Detektorystów podczas prac prowadzonych pod główną trybuną stadionu Ruchu Chorzów. Odkryć, których dokonano na...

Nie przegap

Jak skutecznie odstraszyć kleszcze?

Z roku na rok coraz szybciej pojawiają się komunikaty o pierwszym wysypie kleszczy w lasach i parkach. Tak naprawdę, z uwagi na ocieplenie klimatu,...

Jak obronić się przed dziką zwierzyną i bezpańskimi psami?

Na poszukiwaczy skarbów czeka w lesie wiele zagrożeń. Nie wszystkie da się przewidzieć, ale na część z nich można się odpowiednio przygotować. W końcu,...

Jak skutecznie odstraszyć komary, meszki i strzyżaki?

Znane są dwa sposoby odstraszania komarów, meszek i strzyżaków: domowe i skuteczne. Domowe i naturalne, nawet jeśli przez moment działają, ostatecznie narażają nas na...

Jak znaleźć wojenny depozyt?

Ukrywano je zwykle tuż przed przejściem frontu. Część w pobliżu majątków, domostw i gospodarstw, inne w parkach, na polach i głęboko w lesie. Chowano...

Czym jest Lidar i dlaczego powinniśmy z niego korzystać?

Rewolucją w prowadzeniu amatorskich poszukiwań było darmowe udostępnienie użytkownikom zdjęć lotniczych i satelitarnych. Każdy, przygotowując się do eksploracji, mógł starannie przeanalizować dokładne obrazy terenu....

Musisz przeczytaćpolecane
teksty wybrane dla ciebie